SEO står for Search Engine Optimization og indebærer alle de aktiviteter, du foretager dig for at blive mere synlig på søgemaskiner. En god SEO-strategi hjælper din hjemmeside til at blive vist, når potentielle kunder søger på en løsning til en problemstilling eller har et bevidst behov for dine ydelser.
SEO tager højde for teknisk opsætning af hjemmesiden, indhold og brugervenlighed, samt Googles luner.
SGE står for Search Generated Experience og er et begreb, der blev introduceret ved Google I/O i maj 2023. SGE kombinerer AI og søgning med udgangspunkt i at opnå den bedste søgeoplevelse. Du kan læse mere om SGE lige her.
Søgeordsfraser er de ord og sætninger, du forventer din målgruppe søger på, og du ønsker, at Google bruger til at indeksere din side med. Du kan have flere søgeordsfraser pr. side, men bør holde dig til ét primært for ikke at begå søgeordskannibalisme. Læs mere om søgeord her.
Search intent er en kategorisering af de intentioner, der motiverer til en søgning.
Man taler om fire kategorier under Search Intent: Navigation, Information, Kommerciel og Transaktion. Hver kategori beskriver den intention den søgende har, når de giver sig i kast med at søge. Baseret på Search Intent kan man optimere sin side til bedre at imødekomme den søgendes behov. Læs alt om search intent her.
Et sitemap viser, hvilke sider der er tilgængelige. HTML sitemapping er for brugerne og kan bl.a. ses som “breadcrumbs”. XML sitemapping er for søgemaskinen og er god at benytte sig af, hvis har rigtig mange undersider og hyppigt laver ændringer på din side. Et XML sitemap kan uploades i Google Search Console.
Struktur er hjemmesidens opbygning, herunder menu, kategorisider, undersider, blogindlæg mv. Man bruger bl.a. strukturen til at kunne danne sig et strategisk overblik over, hvordan man understøtter de primære content- og SEO-strategier, man ønsker at implementere på siden. Strukturen hjælper også brugerne til at kunne navigeret let og intuitivt rundt, samtidig med at det viser Google, hvordan de forskellige sider står i relation til hinanden.
S.E.R.P. står for “search engine ranking page” og angiver hvilket sidetal på Google (eller andre søgemaskiner), dine sider vises på.
Søgeordskannibalisme er, når du har det samme søgeord på flere sider. I værste tilfælde risikerer du at konkurrere med dig selv, om pladsen på Googles side 1. Og dét er spild af ressourcer.