Velkommen til SEO-junglen

Nu skal jeg give dig et kort.

Hvis du lige har kastet dig ud i at implementere SEO på din hjemmeside, kan alle de mange begreber være forfærdelige at skulle finde rundt i. Derfor har jeg lavet et opslagsværk, en SEO ABC, der indeholder alle relevante SEO-begreber, så du kan få et overblik og en forståelse for, hvad det er du sidder med.

〚A〛 〚B〛 〚C〛 〚D〛 〚E〛 〚F〛 〚G〛〚H〛 〚I〛 〚J〛 〚K〛 〚L〛 〚M〛 〚N〛 〚O〛 〚P〛 〚Q〛 〚R〛 〚S〛 〚T〛 〚U〛 〚V〛 〚W〛 〚X〛 〚Y〛 〚Z〛 〚Æ Ø Å〛

SEO ABC

A som i

  • Audit

En SEO audit, eller teknisk rapport, er en analyse af din hjemmeside, som kan give et overblik over dens helbred, samt de opgaver der først bør prioriteres, når du vil søgemaskineoptimere den.

  • Afvisningsprocent

Afvisningsprocenten er et et nøgletal, du kan finde på Google analytics*. Tallet beskriver den procentdel, der klikker væk fra din side uden at foretage sig en handling.
Man skal helst undgå en for høj afvisningsprocent, da det sender et signal til Google om, at din side ikke er relevant for de søgende. Dermed kan en høj afvisningprocent have direkte indvirkning på din hjemmesides SERP.

  • Algoritme

En algoritme er den opskrift en given kode har. Opskriften fortæller hvilke ingredienser, der skal til, for at eksempelvis en søgemaskine, kan fremvise et relevant søgeresultat.

  • Alt tekst

Alt tekst er alternativ tekst på billeder. Her kan du indsætte relevante søgeord til at beskrive billedet. Det hjælper med at understøtte din søgeordsstrategi, ved at vise at billedet på Google images.

B som i

  • Black hat SEO

Black hat SEO er SEO, hvor man omgår Googles retningslinjer for søgemaskineoptimering, ved bevidst at manipulere algoritmen til at få en hjemmeside til at ranke højere. Det kan for eksempel ved at lave tvivlsom linkbuilding eller ved at spamme med søgeord. Heldigvis er Google blevet enormt gode til at spotte det. Bliver man “taget” i at lave Black hat SEO, kan man blive blacklistet på Google og ende med slet ikke at blive vist overhovedet.

  • Body text

Body text er brødtekst, og som oftest den tekst, der fylder mest på din side. Vi bruger ordet body text, eller brødtekst, når vi implementerer søgeord og søgeordsfraser på din hjemmeside.

  • Backlinks

Backlinks er links, der peger besøgende ind på din side. Backlinks er et super vigtigt redskab i off page SEO, når der skal hentes trafik ind på siden, såvel som at underbygge autoritet og relevans.

C som i

  • Crawling

Søgemaskiner organiserer indholdet på det store internet, ved hjælp af det, der kaldes crawlers. Google crawler hedder Googlebot. Læs mere på Googlebot.

  • Content

Content er også kendt som “indhold” og beskriver det, du lægger på din hjemmeside. I flere SEO-mæssige sammenhænge siger man at “Content is king”. Har du en god contentstrategi (og en habilt teknisk fundament for din hjemmeside), er du allerede godt i gang med at implementere SEO. 

  • CMS

CMS står for “Content Management System” og bruges til at bygge hjemmesider. Blandt kendte CMS er WordPress, Squarespace og Wix.

  • CSS

CSS står for “Cascading Style Sheets” og bruges til at bygge layout og formatering af din hjemmeside. Herunder tilpasning af fonte, farver og visning på forskellige skærme i forskellige størrelser.
Grunden til at CSS står nævnt i denne ABC er, at man kan kigge på CSS, hvis en hjemmeside er langsom. Det kan betyde, at CSS-filerne fylder for meget og med fordel kan komprimeres. 

  • CTR

CTR står for “Click Trough Rate” og angiver, hvor mange der klikker sig ind på din hjemmeside fra søgemaskinen. Du kan blandt andet se din CTR i Google Search Console.

D som i

  • Duplicate content

Duplicate content betyder duplikeret indhold. Det kan være, at du har skrevet en hammerlækker tekst, du har valgt at genbruge på tværs af din side. Hvis du har en alarm på Google Search Console, der angiver duplikeret indhold på din hjemmeside, skal du holde igen med din copy/paste fingersnilde, da det er et absolut no-go for Google.

F som i

  • Follow/No follow links

Alle hjemmesider ligger som en del af ét stort spindelvæv på internettet. Links går på kryds og tværs og er med til at understøtte brugerrejse og troværdighed. Når du giver et “follow” link til en anden side, viser du Google, at du bakker op om siden. Dermed får siden du linker til et par plusser på troværdighedskontoen.  Hvis du ikke har lyst til ar din hjemmeside bliver sat i forbindelse med siden du linker til, kan du tilføje et no-follow tag. Det kan eksempelvis bruges, hvis du linker til en side, der ikke understøtter den ekspertise, du primært udviser på din side.

G som i

  • Googlebot

Googlebot har to crawlers: En desktop crawler der simulerer oplevelsen på en computer og en mobil crawler, der ja, du gættede det, simulerer oplevelsen på en mobil. Googlebot indsamler internettets dokumenter, med det formål at holde orden på “biblioteket”.

  • Google Analytics*

Google Analytics er et analyseredskab, der hjælper dig til at få overblik over de besøgendes adfærd på din hjemmeside. Med data fra Google Analytics kan du optimere brugeroplevelsen på din hjemmeside. Læs mere om Google Analytics.

  • Google Business Profile

Google Business Profile er dit online visitkort – og en mulighed for at blive vist på Google – også selvom du ikke har en hjemmeside.
Når du har Google Business Profile, kan din målgruppe få en rutevejledning til din virksomhed, give dig anmeldelser, ringe dig op via mobil, se billeder fra din virksomhed og stille spørgsmål (hvis du har sat det op).

  • Google search console

Google Search Console er en kontrolrum til dig, der vil have et overblik over, hvordan din side præsterer på Google. Læs mere om Google Search Console.

H som i

  • H-tags

H-tags er overskrifter. H-tags rangerer fra H1, der den største overskrift, til H6. H-tags hjælper dig med at strukturere din side. Ved at bruge H-tags korrekt, gør du det lettere for søgemaskiner, at forstå strukturen på din side.

  • HTML

HTML står for Hypertext Markup Language og er standard computersprog for opbygning af hjemmesider. Det er i HTML indholdet oprettes, hvor CSS og Javascript gør din hjemmeside visuelt indbydende.

I som i

  • Inbound link

Inbound links er andre hjemmesider, der linker til dig. De er også kendt som “backlinks” eller “incoming links” og er de links man taler om, når man taler om linkbuilding-strategier.
Når man arbejder med SEO, er backlinks yderst værdifulde, da de understøtter din sides troværdighed. Men vær opmærksom på, hvor du får dem fra – Google giver ikke meget for links fra suspekte spam-sider.

  • Internal link

Internal links er links fra  én side på din hjemmeside til en anden. Eks. fra blogpost til produkt. Eller fra produkt til kontakt. Disse links hjælper med at øge brugervenligheden og navigationen på siden.

  • Indeksering

Indeksering i SEO betyder at din hjemmeside bliver placeret under den rette kategori i søgemaskinens hjemmeside register. Så man kan se indeksering som den aktivitet, der foretages, når din hjemmeside skal “sættes på den rette hylde på biblioteket”, så din målgruppe kan finde dig.

  • Index/No index

No index er en funktion, du kan sætte på din side med dit SEO-plugin. No index sørger for at Google ikke viser din side i søgevisninger. Hvis du har en webshop ønsker du for eksempel ikke, at den søgende kommer ind på en tom kurv via Google.

J som i

  • Javascript

Javascript er et programmeringssprog, der giver din hjemmeside et dynamisk udtryk. Det kan blandt andet være med animationer eller slideshow – mere eller mindre alt, der understøtter en levende brugeroplevelse. Hvis din side er tung at loade, kan du med fordel kigge på om dine Java Script-filer skal komprimeres.

K som i

  • Konvertering

Ofte når der tales om konvertering, tales der om overgangen fra potentiel kunde til betalende kunde – altså, når der har været et salg. Dette er et eksempel på en hård konvertering. Men der findes også bløde konverteringer. Det kan være, når målgruppen tilmelder sig din nyhedsmail eller downloader en freebie. 
Bløde konverteringer er nursing af leads, der kan munde ud i et salg, hvor hårde konverteringer direkte eller inddirekte salg.

L som i

  • Links

Et link er en forbindelse ifølge Den store danske ordbog. Når man taler om link i web-sammenhæng, menes der en klikbar henvisning til en side eller til et specifikt sted på en side. For at kunne komme et specifikt sted hen, skal du bruge en adresse – det er dét vi kalder en URL.

  • Linkbuilding

Linkbuilding er en praksis, der hjælper med at vise Google, at din side er relevant og troværdig for andre. I den simple forstand, går linkbuilding ud på, at få andre hjemmesider til at linke til din side. Ikke nok med, at det kan skabe mere trafik til din side, så “smitter” troværdigheden fra den side, der linker til dig, af på din side – og giver dig dermed større sandsynlighed for at ranke bedre. Men HUSK – det er ikke alle links, der er af lige god kvalitet. Og kvaliteten smitter af på din side.

  • Landingpages

Landingpages er oftest kendt som specifikke sider, der er  et led i en kampagne. Men der er også det, der kendes som permanente landingpages, som blandt andet består af dine kategorisider og undersider i din hovedstruktur på hjemmesiden.

M som i

  • Metatekster

Metatekster er dét søgerne ser på Google, når de har indtastet deres søgeordsfrase. Den lange liste med blå links, du ved. Metatekster er en kort beskrivelse af, hvad den søgende kan forvente ved at klikke på din side. Best practise ved optimering af  metatekster, er at forestille sig, at metateksten er dit butiksvindue – det er her du skal lokke den søgende til at “gå ind” i din forretning.

  • Mobilanvendelighed

Mobilanvendelighed angiver hvorvidt din side er responsiv/mobilvenlig. Du kan tjekke om din side er mobilvenlig ved ganske simpelt, at gå ind på den fra din mobil og se, om den er let at navigere i. Alternativt kan du tjekke den på Google pagespeed. Mobilanvendelighed er en ranking factor hos Google, der i 2015 udmeldte, at mobilversionen af en hjemmeside crawles først, og at kvaliteten af brugeroplevelsen på mobil er med til at bestemme, hvorvidt din hjemmeside vises på Google.

O som i

  • Outbound link

Outbound links er links der peger væk fra din side og over på en anden side. Disse links bruges til at vise Google, hvilket andet indhold, der er relevant for din side. Dermed har du også indflydelse på, i hvilken sammenhæng din side skal vises.

  • Organiske søgeresultater

Organiske resultater er det modsatte af annoncering (PPC). Godt organisk indhold, det vil sige dine produktsider, blogindlæg, videnssider kan ranke på lige fod med betalt annoncering – helt uden du skal betale annoncekroner for at ligge på side 1. Alt det kræver er umage, vedholdenhed og en god SEO-strategi.

  • On-page

On-page er et udtryk, der bruges om SEO aktiviteter på hjemmesiden. Eks. implementering af søgeordsstrategi eller optimering af brugervenlighed.

  • Off-page

Off-page bruges om SEO aktiviteter udenfor hjemmesiden. Eks. linkbuilding eller deling af links til din hjemmeside.

P som i

  • PPC

PPC står for “pay per click” og er en betegnelse for Google annoncering. Står i modsætning til organisk indhold og SEO. Annoncering kan dog bruges til at kickstarte en SEO-kampagne for hurtige visninger. Trafikken fra annoncering har også indflydelse på din position på Google (SERP).

R som i

  • Redirect

Redirect er kort sagt en henvisning fra en “gammel” hjemmesideadresse (URL) til en ny. Et eksempel er, hvis du har oprettet en ny side og slettet den gamle pendant, vil du gerne have brugeren over på den nye side, selvom de besøger den gamle hjemmesideadresse. Så bruger du redirect. Det kan også bruges, hvis du har fået nyt domæne. Man bruger 301 redirect til permanent flytning af sider el. domæner, og 302 redirect til midlertidig flytning.

S som i

  • SEO

SEO står for Search Engine Optimization og indebærer alle de aktiviteter, du foretager dig for at blive mere synlig på søgemaskiner. En god SEO-strategi hjælper din hjemmeside til at blive vist, når potentielle kunder søger på en løsning til en problemstilling eller har et bevidst behov for dine ydelser.
SEO tager højde for teknisk opsætning af hjemmesiden, indhold og brugervenlighed, samt Googles luner.

  • SGE

SGE står for Search Generated Experience og er et begreb, der blev introduceret ved Google I/O i maj 2023. SGE kombinerer AI og søgning med udgangspunkt i at opnå den bedste søgeoplevelse. Du kan læse mere om SGE lige her.

  • Søgeord og -fraser

Søgeordsfraser er de ord og sætninger, du forventer din målgruppe søger på, og du ønsker, at Google bruger til at indeksere din side med. Du kan have flere søgeordsfraser pr. side, men bør holde dig til ét primært for ikke at begå søgeordskannibalisme. Læs mere om søgeord her.

  • Search intent

Search intent er en kategorisering af de intentioner, der motiverer til en søgning.
Man taler om fire kategorier under Search Intent: Navigation, Information, Kommerciel og Transaktion. Hver kategori beskriver den intention den søgende har, når de giver sig i kast med at søge. Baseret på Search Intent kan man optimere sin side til bedre at imødekomme den søgendes behov. Læs alt om search intent her.

  • Sitemaps

Et sitemap viser, hvilke sider der er tilgængelige. HTML sitemapping er for brugerne og kan bl.a. ses som “breadcrumbs”. XML sitemapping er for søgemaskinen og er god at benytte sig af, hvis har rigtig mange undersider og hyppigt laver ændringer på din side. Et XML sitemap kan uploades i Google Search Console.

  • Struktur

Struktur er hjemmesidens opbygning, herunder menu, kategorisider, undersider, blogindlæg mv. Man bruger bl.a. strukturen til at kunne danne sig et strategisk overblik over, hvordan man understøtter de primære content- og SEO-strategier, man ønsker at implementere på siden. Strukturen hjælper også brugerne til at kunne navigeret let og intuitivt rundt, samtidig med at det viser Google, hvordan de forskellige sider står i relation til hinanden.

  • SERP

S.E.R.P. står for “search engine ranking page” og angiver hvilket sidetal på Google (eller andre søgemaskiner), dine sider vises på.

  • Søgeordskannibalisme

Søgeordskannibalisme er, når du har det samme søgeord på flere sider. I værste tilfælde risikerer du at konkurrere med dig selv, om pladsen på Googles side 1. Og dét er spild af ressourcer.

U som i

  • URL

URL står for Uniform Resource Locator og betyder på dansk “Enhedsressourcefinder”. URL angiver din hjemmesides adresse og er en vigtig spiller i struktur og SEO.

W som i

  • White hat SEO

White hat SEO står for alle de aktiviteter vi foretager med udgangspunkt i målgruppen, med de tekniske foranstaltninger, der tilgodeser Googles retningslinjer. Modsat Black hat SEO er det helt lovligt og primært med brugeren i fokus fremfor søgemaskinen.

* Google analytics følger som udgangspunkt ikke GDPR. Det er muligt at opsætte supplerende foranstaltninger, der gør værktøjet GDPR kompatibel. Læs mere her.

Fandt du ikke det begreb du ledte efter?

Skriv til mig på hej@tennalyng.dk og fortæl, hvilket begreb du mangler i din SEO ABC. 

Lup

Skal vi finde din vinkel på SEO?

Så gå ind og læs mere om, hvordan jeg kan hjælpe netop dig under mine ydelser.