De fire søgeintentioner - kort og godt
Information: Brugeren ønsker at udvide sin horisont, og er derfor modtagelig for ”tungere” indhold; mere tekst, video, billedserier. De/det spørgsmål du besvarer i dit indhold, skal stå tydeligt frem øverst på siden, så brugeren kan se, om de er på rette vej.
Kommerciel: Brugeren er ved at afklare, hvorvidt vedkommende skal købe. Her er det vigtigt at fremhæve dit produkts værdier og unique selling points. Vær præcis med punkter og billeder øverst på siden – gå ned i specifikationer af produktet længere nede på siden. Brugeren skal nok læse videre, når først du har vakt deres interesse.
Transaktion: Brugeren er klar til at trykke ”køb”. Lidt tekst. Tydelig knap/call to action – Hvad skal de gøre for at købe? Disse sider skal være meget ”lette” og intuitive. Det går ikke, at brugeren kører sur i processen, når først de sidder med dankortet fremme.
Navigation: Brugeren ved præcis, hvad de vil foretage sig på siden. De søger en konkret adresse, person, information. Eks. en opskrift på kanelsnegle – det har du måske oplevet; at du søger en specifik opskrift, men at du først skal læse hele livshistorien. Mange er ved at være så erfarne i denne kategori, at de ved at de skal scrolle forbi livshistorien for at komme til opskriften. Men det ved de ikke nødvendigvis med dine kontaktoplysninger, FAQ eller lign. En navigationsside skal kort og præcist besvare den søgeordsfrase, den fremsøges på. Ligesom med ”Transaktions-siderne” kan man uddybe længere nede på siden, for at understøtte sin ekspertviden overfor Google.
Herunder kan du læse mere om søgeord og indhold til de fire søgeintentioner.