4 hurtige om Google Core Updates

Hvad er det der Google core update og hvordan kan du forholde dig, hvis din hjemmeside bliver “ramt” af en af Googles opdateringer? Her får du 4 hurtige, der giver dig et overblik over formålet med Googles opdateringer. Og så får du selvfølgelig også et tip til, hvordan du skaber de bedste forudsætninger for at holde en stabil rank.

Læs mere om

Hvad er en Google core update?

En Google core update er en større opdatering af Googles algoritme. Opdateringerne er med til at sørge for, at du, som søgende, er sikret de bedst kvalificerede søgevisninger. 

“Core updates” rulles ud med få måneders mellemrum.

Du kan se en historisk oversigt over Google opdateringer her.

Google core updates fokuserer ofte på at forbedre søgningers relevans og kvalitet. De kan også have en betydelig indvirkning på websiters synlighed og trafik, da de kan føre til store ændringer i rangeringen af ​​hjemmesider.

Hvordan har en Google core update indflydelse på min hjemmeside?

Hvis du er uheldig kan du se et fald i din hjemmes rangering i søgevisningerne, når Google ruller en core updae ud. Men her er det vigtigt at huske, at Google opdaterer sin algoritme med udgangspunkt i brugeren. Det betyder også, at hvis du har din bruger/målgruppe i fokus, når du opdaterer din side, er der ingen grund til større bekymring, når Google foretager en core update.

Hvordan skal jeg forholde mig til en Google core update?

Du kan holde dig opdateret på de seneste core updates, for at have fingeren på pulsen ift. hvilken retning Google opdaterer i. Hvis du oplever at din hjemmesides rangering falder i forbindelse med en core update, kan du kigge på Googles fokusområder i den seneste opdatering og sammenholde det med indsatserne på din hjemmeside. Det kan give dig et indtryk af, hvad du skal gøre for at indhente din rank.

Hvordan undgår jeg at min hjemmesides rank falder i forbindelse med en core update?

Her vil jeg overlade ordet til Google:

“We suggest focusing on ensuring you’re offering the best content you can. That’s what our algorithms seek to reward. To learn more about how to create content that’s successful, see our help page on how to create helpful, reliable people-first content.”

Kort opsummeret: Lav kvalificeret, troværdig vidensdeling. Ikke bare indhold, men vidensdeling. Sørg for, at dine besøgende forlader din hjemmeside klogere, uanset om de er konverteret til kunder eller ej.

Tip: Drift og vedligehold er nøglen til en stabil rank

Nu siger jeg noget kedeligt: Drift og vedligehold. Hvis du tænker “gab”, vil jeg lige hurtigt fortælle dig, hvorfor det er vigtigt – også i relation til Googles core updates.

I en overordnet strategi for drift og vedligehold af din hjemmeside, sørger du for løbende at opdatere din side med udgangspunkt i din målgruppe. Måske opdaterer du plugins ugentligt og laver nyt indhold månedligt. 

Din målgruppe er, som tidligere nævnt, også i fokus hos Google, når de opdaterer algoritmen. Hvis du følger en fast plan for at skabe indhold, opdatere plugins, tilpasse gamle tekster og vedligeholde sikkerheden på din hjemmeside, er der langt større sandsynlighed for, at din hjemmeside ikke bliver “ramt” af Googles opdateringer.

Hold fast i motivationen med gamification 

Det behøver ikke at være excelark og kedelige statistikker, der driver motivationen, når du skal vedligeholde din hjemmeside. Derfor har jeg startet et samarbejde med Morningscore, der har det absolut sjoveste (og billigste) SEO-tracking værktøj. Med intuitiv gamification kan du følge og tilpasse din SEO plan og se om den seneste algoritme-opdatering har drillet din rank.

Sulten efter flere SEO-snacks?